Thursday, December 11, 2008

Gaudeamus igitur

Тъй като дълго време нямах никакво желание да пиша, мисля,че дължа извинение на Дидка...
Та, днес бях провокиран от едно събитие, което очаквах цели 4 години. Дипломирането ми като бакалавър и фактическото ми завършване на тази образователна степен. Само да припомня,че през изминалите 4 години изучавах специалност "Социология" в СУ "Св.Климент Охридски". Институция на 120 години, която в продължение на цялото си съществуване е оказвала натиск върху властта и която през тези 120 години не е изпълнявала само строго научна или образователна функция. Институция, която за мен бе не просто сградата със стълбите отпред или телефоните на ъгъла, където да си чукна среща в петък вечер. Средното ми образование премина във възпитание в идеята, че това е естественото продължение на живота ми. С две думи, винаги съм изпитвал изключителен респект към Университетът и въпреки слабостите му съм продължавал да вярвам, че нещата не стоят толкова зле. За съжаление днес бях дълбоко огорчен. Събудих се в прекрасно настроние,като за празник. Все пак се дипломирам. Ще получа документ за социологическите си знания, което макар и дребна формалност, го мисля като ценност :)
Е,озовах се в Аулата на Alma Mater, където заварих безподобен хаос. От всяка гледна точка. Най-малкото беше, че никой нямаше къде да седне. Разговорите около мен бяха на теми, които си мисля, че място като Софийския университет не предполага. Поведението беше изключително неуважително, а ръководството в лицето на г-н Ректора проф. Илчев и тръгна без всякакво извинение след като стисна ръцете на пълните отличници. Без да се извини на останалите, които колкото и формално са положили определени усилия, за да стигнат до този ден. Нямаше тържественост, нямаше нищо. Имаше едни хора,които сякаш събрани по силата на някаква пълна случайност, бяха дошли просто да облекат тогите и да се снимат, за да качат снимките в някоя социална мрежа. Ценностите, които винаги съм си мислел,че са водещи в тази институция бяха тотално пренебрегнати и незачетени. Започвам да се чудя дали изобщо някой вярва в тях. Гневен съм!Много!Защото по този начин не се създават граждани. Това не е "елитът на нацията", ако си позволя да цитирам декана доц.Димчев. Вероятно имам грешна представа. И отново ще си позволя да цитирам, но този път проф.Илчев : "Голема е разликата между Твърдица и Париж!" Днес ме е срам,че съм възпитаник на Софийския унивеситет.

No comments: